zaterdag 5 mei 2018

D-day

Laatst ontmoette ik een oude man. Hij vertelde mij zijn verhaal over de oorlog. Over hoe zijn vader voor zijn ogen werd geëxecuteerd. Hoe zijn moeder en zus op transport naar een kamp in Duitsland werden gezet. Dieren zet je op transport! geen mensen!
Hij bleef alleen over. Hij was pas negen. Iedere dag balanceerde hij tussen hoop en vrees. Pas jaren later ging hij op onderzoek uit. Al gauw stuitte hij op de vreselijke verhalen van de verschrikkelijke kampbordelen en de vrouwelijke kampbeulen. De rest mag je er zelf bij denken
Het was te gruwelijk voor woorden. Het moest de hel op aarde zijn geweest. Hij kon er niet meer tegen. En echt slijten deed het nooit. Degene van wie hij had gehouden, waar hij zich veilig bij had gevoeld… hij had ze nooit weer teruggezien. Een oorlog kent geen winnaars, alleen maar verliezers!
Het veranderde zijn levensvisie volkomen. Hij kreeg argwaan tegen elke vorm van autoriteit. Zelfs zijn geloof in God viel in diggelen.
Er ging geen dag voorbij of hij hoorde het harde geweerschot, rook de kruitdamp en zag zijn vader als een slappe lappenpop voor zijn ogen in elkaar zakken. En nog steeds had hij nachtmerries over hoe soldaten lachend zijn moeder en zus meenamen. Aan de rest kon en wilde hij niet denken.
En dan was er het 'mysterie' dat Hitler destijds zou zijn ontsnapt. Een complottheorie? of toch…? Het zou allemaal zo maar best eens waar kunnen zijn. Per slot van rekening was het toch één grote corrupte bende. Hij was er stellig van overtuigd: we aanbidden met z’n allen één grote leugen.
Wist je dat er zo’n 70 miljoen mensen zijn omgekomen. Er meer dan 900 concentratiekampen waren? In Auschwitz per dag 6000 mensen werden vermoord. In Auschwitz ongeveer 3000 baby’s zijn geboren. De geallieerden naar schatting ruim 3,2 miljoen ton aan bommen hebben gedropt.
Wist je overigens dat er mensen zijn die tot op de dag van vandaag de holocaust ontkennen?
Ik ben van mening dat iedereen minsten één keer in zijn leven in Auschwitz moet zijn geweest. Maar of dat ook echt iets zou veranderen? De jeugd van tegenwoordig kent D-day (operatie Overlord) uitsluitend van computergames!
En weet je, wanneer ik het nieuws en de beelden op tv zie, maakt mij dat erg kwaad en intens verdrietig. Ik had altijd het gevoel dat ik best tolerant was. Ik heb geleerd om te luisteren wanneer een ander iets zegt. Maar als die woorden haat en angst verkondigen…’ Verdomme, het gaat niet goed met deze wereld!
Ik heb ontdekt dat ook ik een duistere kant bezit. Af en toe zou ik het liefst het hart uit die mensen willen rukken die racisme een warm hart toedragen. De onverdraagzaamheid, het toenemende geweld, het individualisme, het egoïsme; de immoraliteit… het is een voedingsbodem.
Er is iets gaande. Er broeit iets. Als je het mij vraagt staan we aan de vooravond van iets zeer onheilspellends. Iets desastreus. Ik ben zo bang dat er toch weer een of andere gek opstaat. Eentje nog vele malen erger dan Hitler of Stalin. Eentje, die zijn weerga niet kent.
Je hoeft echt geen hogere wiskunde te hebben gestudeerd, echt geen profeet of helderziende te zijn, om tot de conclusie te komen dat racisme wellicht nooit zal stoppen! met alle gevolgen van dien!
Dus jonge man, verspil je leven niet, maar grijp de kansen die je krijgt. Laat je niets wijsmaken, wat anderen ook zeggen. Het leven duurt maar kort. Voor je het weet ben je zo oud als mij, en zijn je kansen verkeken, en komt de finishlijn snel in zicht. Het is nu of nooit. Het leven is te kort, om er niet alles uit te halen, wat erin zit.

© taededraaftdoor 05- 05-2018

2 opmerkingen: